اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

فارس من| وضعیت فاضلاب بردخون در دست بررسی قرار گرفت

بیشتر اهالی شهر و روستاهای بردخون در زمینه سامان‌دهی فاضلاب‌ها و پساب‌ها اقدام مناسبی ندارند.

فارس من| وضعیت فاضلاب بردخون در دست بررسی قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان دیّر، برخی از مردم در شهر و روستاهای بردخون با ثبت سوژه ای با عنوان«
به اوضاع فاضلاب شهر بردخون رسیدگی کنید» در بخش فارس‌من از عوارض فاضلاب کوچه‌ها و معابر شهری و روستایی گلایه دارند و خواستار توجه مردم و رسیدگی متولیان امر به این موضوع مهم هستند که در این گزارش تلاش شده راه‌ها و زمینه‌های رفع مشکل بررسی و موشکافی شود.

فاضلاب شامل  آبی است که پس از استفاده، آلوده شده و دیگر قابل استفاده نیست و کیفیت اولیه را ندارد و دارای ناخالصی و آلودگی‌هایی زیانبار  است که به موجودات زنده بویژه انسان ضرر می‌رساند.

انواع فاضلاب عبارت است از بهداشتی، خانگی، صنعتی، کشاورزی و سطحی است که در این مطلب بیشتر با فاضلاب خانگی کار داریم و شامل پساب‌های بهداشتی خانه‌ها، مغازه‌ها، فروشگاه‌ها و ... است.

این مواد برای موجودات زنده و محیط زیست خطرناک است که ضرورت دارد آلودگی فاضلاب رفع شود تا برای محیط زیست و سلامت موجودات زنده خطری نداشته باشد که در این زمینه لازم است اقدام به پاکسازی و تصفیه فاضلاب کرد.

رهاسازی فاضلاب در محیط زیست

رهاسازی فاضلاب در محیط زیست فقط خطرات ناشی از آن را برای مدتی کوتاه از انسان دور می‌کند و در دراز مدت اثرات تخریبی در محیط زیست و محیط سلامت انسان خواهد گذاشت.

متاسفانه فاضلاب‌ها موجب شیوع عوامل بیماری‌زا، آلودگی منابع زیرزمینی آب، آلودگی محیط زیست، آلودگی ظاهری محیط و آلودگی هوا را به دنبال دارد.

تخلیه نامناسب و لایروبی‌نکردن برخی کانال‌های آب سطحی و ساکن‌ماندن آب و تبدیل به لجن، بوی نامطبوعی را ایجاد می‌کند و زمینه‌ساز رشد و تکثیر حیوانات و حشرات موذی مانند موش، سوسک و پشه می‌شود.

اگر کانال‌ها و نهرها شیب مناسب داشته باشند، فاضلاب‌ها جاری می‌شود و حداقل در یک محل جمع نمی‌شود و به مرور با گرمای آفتاب خشک خواهد شد.

رهاسازی فاضلاب خانگی به سطح کوچه و  محل عبور و مرور مردم معظلی است که موجب گسترش بیماری و ناامن‌کردن فضای زندگی برای سایر مردم است و نباید دست به چنین عملی بزنیم.

چندی قبل در بخش فارس من درخواستی با عنوان «به وضعیت فاضلاب شهر بردخون رسیدگی کنید» توسط شهروندان مطرح شد که در این گزارش، تلاش می‌شود ضمن بررسی موضوع، پاسخ متولیان امر را بازگو کنیم تا این مشکل نیز رفع شود.

در برخی از محلات بردخون به دلایل مختلف فاضلاب‌های خانگی به بیرون حیاط و گاه در کوچه‌ها و معابر شهری جریان دارد که باعث آلودگی و ایجاد بوی نامطبوع شده و ساکنان را شاکی و گله‌مند کرده است.

گلایه‌های مردم از وضعیت فاضلاب شهر

یکی از شهروندان در محلات جنوبی شهر با گلایه از وضعیت فاضلاب منازل اطراف گفت: متاسفانه بیشتر ساکنان و اهالی در زمینه سامان‌دهی فاضلاب‌ها و پساب‌ها اقدام مناسبی نمی‌کنند و هرآبی را به خارج از منزل جاری می‌کنند.

محمد درویشی افزود: معلوم نیست این آب‌ها مربوط به چیست و حتی ممکن است ناشی از مواد شیمیایی و خطرناک و بیماری‌زا باشد اما هیچگونه تلاشی برای دفع بهداشتی آن نمی‌کنند و ما به شدت اذیت می شویم.

وی اضافه کرد: به دلیل زیرساخت‌های غیراستاندارد و عدم رعایت موارد مهندسی در احداث و ایجاد برخی کوچه‌ها و معابر، آب‌ها در مقابل در حیاط ما جمع می‌شود و منظره زشت و غیربهداشتی را به وجود می‌آورد.

یکی از اهالی روستاهای اطراف بردخون نیز گفت: برخی منازل، آب‌های کثیف و دفعی خود را به بیرون حیاط هدایت می‌کنند و به جای حفر چاه فاضلاب یا دفع بهداشتی، آسان‌ترین راه که کوچه و خیابان است را انتخاب می‌کنند.

وی افزود: متاسفانه در این آب‌ها مواد غذایی و انواع مواد غیرقابل استفاده و غیربهداشتی دیده می‌شود و به دلیل استفاده حیوانات خانگی و وحشی احتمال شیوع بیماری برای همسایگان وجود دارد.

رهاکردن پساب و فاضلاب خانگی در کوچه و خیابان

شهروند دیگری می‌گوید: رهاکردن پساب و فاضلاب خانگی در کوچه و خیابان باعث نگرانی و نارضایتی مردم می‌شود و موجب ازبین رفتن آسفالت و افزایش احتمال شیوع بیماری‌های عفونی و انگلی بویژه در بین کودکان می‌شود.

شهردار بردخون در توضیح این موضوع گفت: سه دلیل برای ماندگاری پساب خانگی در کوچه‌ها وجود دارد که شامل حفاری‌های روزانه دستگاه‌های خدمت‌رسان مانند آب، برق و گاز است که باعث ایجاد گودال در معابر و جمع‌شدن پساب‌های خانگی می‌شود که شهرداری به صورت ماهانه در حد توان مالی و اعتبار مصوب نسبت به ترمیم حفاری‌ها اقدام می‌کند.

قدیمی‌بودن زیرساخت برخی از معابر

عبدالخالق قایدی افزود: مورد دوم قدیمی‌بودن زیرساخت برخی از معابر است که از ابتدای امسال نوسازی معابر در دستور کار قرار گرفته و این موضوع به صورت جدی در روزهای آینده ادامه خواهد یافت و دلیل سوم اختلاف ارتفاع برخی از کوچه‌ها با کانال اصلی دفع آب‌های سطحی شهر است که حل این مشکل نیاز به مطالعه دقیق و اعتبارات جداگانه‌ای دارد که با توجه به نیاز شهروندان در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: کانیو و کانال مرکزی دفع آب‌های سطحی در شهر بردخون متناسب با فصل بارندگی است و راه‌حل اصلی معضل پساب‌های خانگی، احداث چاه سپتیک در منازل همشهریان است که آمادگی داریم با همکاری بهداشت در صورت عدم احداث چاه سپتیک توسط مردم، اقدامات قانونی صورت دهیم.

قایدی با بیان اینکه کانال دفع آب‌های سطحی به صورت ماهانه و به همت واحد خدمات شهری لایروبی می‌شود، گفت: یکی از معضلات شهر همین فاضلاب‌ها است اما اصلاح مجدد کوچه‌ها هزینه زیادی نیاز دارد البته وضعیت ما نسبت به جاهای دیگر خیلی بهتر است.

عبدالخالق قایدی افزود: به تازگی از این وضعیت مطلع شدیم و بعید می‌دانم تبدیل به فاضلاب شده باشد اما به همکاران مرتبط مأموریت داده‌ایم که خیابان‌ها و معابر شهر را بررسی کنند تا برای رفع مشکل هرچند به صورت موقت اقدام شود.

سرپرست مرکز جامع سلامت سردار شهید یوسف بردستانی بخش بردخون نیز گفت: کارشناسان بهداشت محیط پس از شکایت مردمی که در زمینه فاضلاب‌های خانگی است به صورت حضوری به منازل سر می‌زنند و به خانواده‌ها آموزش می‌دهند.

محمود حسینیان افزود: چنانچه مردم همکاری کنند که وضعیت طبق موارد بهداشتی پیش می‌رود اما در صورت عدم همکاری، اخطاریه 688 صادر می‌شود و مهلت یک هفته‌ای برای حل مشکل در نظر گرفته می‌شود و مجدد پیگیری می‌کنیم و در ضمن رونوشتی از اخطاریه به دهیاری یا شهرداری ارسال می‌شود و اگر مشکل رفع نشد متخلفان را به دادگاه معرفی می‌کنیم و منتظر دستور دادستان می‌مانیم.

 شیب برخی کوچه‌ها در شهر و روستاها مشکل دارد 

وی اضافه کرد: بیشتر مردم برای بهداشت محیط همکاری دارند اما شیب برخی کوچه‌ها در شهر و روستاها مشکل دارد و جوی‌های انتقال آب شیب کافی و مناسب ندارند و با کمترین آب برای ساکنان محلات و کوچه‌ها، مشکلاتی ایجاد می‌شود.

امیدواریم با توجه به اقدامات و تلاش‌های مسؤولان بخش و همکاری نزدیک مردم، به زودی شاهد رفع مشکل فاضلاب‌های شهری و روستایی در بخش بردخون باشیم، زیرا این موضوع با سلامت اقشار مختلف ارتباط دارد و هرگونه کوتاهی و ضعف از طرف هر فرد یا مسؤول می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری داشته باشد.

گزارش: نامجو زحمتکش

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول